Sähköpotkulauta on hölmöläisen keksintö
Eduskuntatalo, hanhiparvi ja sähköpotkulauta. |
Ne eivät olleet pyöriä, mutta liikkuivat yhtä kovaa. Niihin ei osannut varautua, koska tavallaan ne näyttivät kävelijöiltä - mutta eivät kuitenkaan olleet.
Ja sitten niitä alkoi olla lojumassa vähän joka paikassa. Keskellä jalkakäytäviä, kauppojen edessä, siellä sun täällä puistoissa ja porttikongeissa. Ahaa, näitä voi siis vuokrata ja käytellä pitkin keskustaa, jättää mihin sattuu. No jopas on jollakin tullut fantastinen liikeidea - fantastisen hölmö.
Tuosta ei voi seurata muuta kuin ongelmia, ajattelin jo silloin kun sähköpotkulautoja ensimmäisiä kertoja näin. Tuollainen vauhti yhdistettynä väkijoukossa kulkemiseen, kypärättömyyteen ja ota ja jätä -liikeideaan ei voi tarkoittaa muuta kuin onnettomuuksia, väärinkäyttöä ja välinpitämättömyyttä. Yhteiskäyttöidea toki on ihan kaunis, mutta kun kaikki ihmiset eivät toimi niin järjestelmällisesti, vastuullisesti ja mukavasti kuin sähköpotkulautabisnesväki strategioissaan kuvittelee.
Jos joku ei ole omaa, siitä ei viitsitä pitää huolta samalla lailla, vaan monille tuntuu olevan ihan ookoo jättää yhteispotkulauta keskelle katua tai kaatuneena minne sattuu.
Ja koska mikään taho ei valvo nopeuksia, niin sitten huristellaan minkä välineellä pääsee. Kun tähän yhdistetään vielä sähköpotkulautojen käytön ruuhkahuippujen lisämauste eli humalassa ajaminen, on ihan ymmärrettävää että viime kesänä 400 ihmistä sai Helsingissä sairaalahoitoa sähköpotkulautojen aiheuttamien onnettomuuksien takia, joista 33:n vammat olivat leikkaushoitoa vaativia. Noin puolessa tapauksista kuljettaja oli päihtynyt, ja usein onnettomuus sattui puolenyön ja aamuneljän välillä. (Lähde: HS)
Onhan se nyt bilettäessä kauhean kätevää, kun voi lähteä baanalle oma kulkuväline alla - ei tarvitse takseja, ei kyytejä. Menomatka saattaa vielä onnistua ihan hyvin, mutta paluumatkalla promilleja on jo sen verran, että lauta karkaa käsistä.
Ja sitten on vielä se kaikkein hölmöin, älyttömin, turhin ja käsittämättömin asia, joka sähköpotkulautoihin liittyy. Nimittäin se, että niiden takia ihmisten hyötyliikunta vähenee entisestään. Sähköpotkulautoja käytetään lyhyiden keskustamatkojen taittamiseen, eli juuri sellaisten matkojen, jotka muuten tehtäisiin jalan ja polkupyörällä. On se vaan hyvä että nykyään on olemassa tällaisia paikasta toiseen ilman yhtään ylimääräistä kalorinkulutusta vieviä välineitä, jotta toimistotyöläisen kunto tai terveys ei vahingossakaan pääse paranemaan. Vatsamakkarat laudalle vain ja menoksi!
Sähköpotkulautayhtiöt markkinoivat välineitään mielellään keskustaruuhkien vähentäjänä ja ilmastotekona, mutta hiilijalanjälkeä se sähköpotkulautojenkin tuottaminen ja käyttäminen kasvattaa. "Olemme panostaneet lautojen kestävyyteen, nyt ne saattavat kestää jopa kaksi vuotta", sanovat sähköpotkulautayhtiöiden edustajat. Vau.
Haluaisin todella nähdä tutkimustuloksia, jotka osoittaisivat autoilun vähentyneen keskustassa sähköpotkulautojen ansiosta. En nimittäin muuten usko, että auton ja sähköpotkulaudan käyttö olisivat kenellekään toistensa vaihtoehtoja. Sähköpotkulauta on kävelystä ja pyöräilystä pois, ei autoilusta.
Pitäisiköhän sähköpotkulautailijat laittaa liikennekouluun? Kuva Lasten liikennepuistosta. |
Eikä puolustukseksi käy edes se, että on kätevää päästä kiireesti paikasta toiseen, muuten ei ehkä ehtisi ajoissa. Silloin on elämä liian hektistä ja vika on kalenterin laatijassa, jos ei kävellen tai olemassaolevilla joukkoliikennevälineillä ehdi keskusta-alueella paikasta toiseen ajoissa.
Mutta onhan se nyt paljon seksikkäämpää huristella sähköpotkulaudalla kuin tylsästi kävellä tai istua ratikassa. Laudan päällä kun voi hetkellisesti tulla jopa tunne, että tässä minä vaan huristelen eteenpäin, minä uuden ajan moderni ihminen ja teknologian edelläkävijä. Vauhdin huumassa voi unohtua, että ai niin, onhan minulla jalatkin, joilla pääsisi eteenpäin.
PAROLA DEL GIORNO: monopattino elettrico (m) = sähköpotkulauta
Täyttä asiaa!
VastaaPoistaKiitos kommentista, mukava tietää että joku on kanssani samaa mieltä! =)
Poista